مدیریت زمان

شما در مقابل زمان

تاریخ انتشار مقاله 2018-10-01 تاریخ انتشار در سایت 1397/12/10

من آموخته ام که کتاب های در موضوع مدیریت زمان همیشه شعری را از مری الیور[1] نقل می کنند. در شعرش به اسم گاهی اوقات[2]، الیور چارچوبی برای زندگی ارائه می کند. ((توجه کن. شگفت زده شو. در موردش حرف بزن.)) قسمتی از من  به خاطر اینکه میخواد که به آسانی این موضوع را اینجا تمام کنم، زیرا دقیقا همان چیزی است مدیریت زمان به خاطر آن به وجود آمده است: آگاهی داشتن از چیزی که انجام می دهید، کی انجامش می دهید و چرا. اما واقعیت برای بسیاری از ما چیزی است که تمرکز بر روی آن سخت است. اخم نکنید، به هر حال یک امیدواری عجیبی در مشاوره وجود دارد که به ما تضمین می دهد که آن را آسان تر بکند.

رندی زاکربرگ[3]، کارآفرین، سرمایه گذار و خواهر بنیان گذار فیسبوک[4] مارک، پیشنهاد می دهد که از انتخاب سه گانه[5] استفاده کنیم و با ترک ایده اینکه تمام کارها باید انجام دهیم، تا بتوانیم زندگی کامل تری داشته باشیم. در عوض ما باید سه قسمت از پنج قسمت زندگی که می خواهیم هر روز بر آن تمرکز کنیم را، انتخاب کنیم. پنج قسمت شامل کار، خواب، خانواده، دوستان و سلامتی است. وقتی که  داشتم این را می خواندم فریاد زدم بله، قبلا شروع به تنظیم الویت های زندگی ام کرده ام. متاسفانه استدلال جالب زاکربرگ در کتاب به شدت غیر قابل تحمل است و با پوشش سنگینی از افراد نیمه مشهور محصاره شده است. اگر چه او نکات مثبتی را اشاره کند . برای مثال نکته کاری تخصصی می گوید که شما هر روز سر کار احساس توان کاملی نخواهید داشت ولی باید به دنبال حسی از توازن در بازه هفته یا ماه باشید. این مثال ها توسط حرف های پوچ تحت تاثیر قرار می گیرند و باعث تعجب و خشم شما می شوند( او می نویسد که تمام این کار ها باعث خستگی من می شود. فکر می کنم این نشانه ای است که در مورد خواب حرف بزنیم).

اینکه زاکربرگ ما را تشویق به داشتن تمرکز می کند در حالی که کسب و کار برادرش، بر اساس پیش بینی خوشحالی عصب شناسانه ناشی از دیدن یک اطلاع رسانی کوچک در فیسبوک است، یک تناقض کامل است. ولی من می ترسم که نسخه زاکربرگ تنها نسخه بروز شده تکنیک پرمودو[6] باشد که توسط فرانسنکو سیرلو[7] ساخته شده است. او که به مدت طولانی مشاور صنعت نرم افزاری بود. حوزه تمرکز او بهره وری است. این کتاب که در ابتدا در سال 2009 منتشر شد، ما را با افکار الیور که به شدت معتقد است با هر چیزی که انجام می دهید به شدت هم راستا باشید، آشنا می کند. سیرلو پیشنهاد می دهد که وظایف خود را به قسمت های 30 دقیقه ای تقسیم کنیم که قسمت قسمت ساخته می شوند و توسط زمان اندازه گیری می شوند.( وقتی این ایده در کالج به ذهنش رسید از گوجه فرنگی برای نشان دادن آن استفاده کرد بنابرین اسم آن از این واقعه می آید.). اگر می خواهید قوانین و فرمول های زیادی بدون زبان باشد، این روش برای شما ساخته شده است. من بعد از مدتی که در خارج از کشور بودم شروع به آموختن فرهنگ زمان بندی کردم. قانون سس گوجه غیر قابل تقسیم است. چیرلو بارها آن را تکرار کرد. گفته شده که نسخه جدید شامل قسمتی است که این تکنیک را برای تیم ها اعمال کرده است و چیزیست که ارزش امتحان کردن را دارد. به هر حال یک وقفه می تواند کار چندین نفر را متوقف کند. برای یک مشاوره قابل استفاده تر، شما می توانید از دو مورد منتشر شده اخیر استفاده کنید. بدست آوردن زمان[8] توسط جیک کنپ[9] و جان زارتسکی[10] از سرمایه گذاران گوگل[11] و تمرکز فوق العاده[12] از کریس بیلی[13]که نه تنها مطالعات بهره وری را انجام می دهد بلکه آزمایش های  را هم بر روی خود انجام داده است( برای مثال محدودیت استفاده از آیفون به 60 دقیقه در روز یا تماشای تاک شو تد[14] در هفته )

همانند کریلو، این نویسندگان نیز توصیه می کنند که هر کاری که در طول روز انجام می دهید، را دقیقا بنویسید. اما دلایل آنها کمتر دارای پشتوانه می باشد. بدست آوردن زمان کاری عملی و درگیر کننده است، ارائه نکاتی در مورد همه چیز از استفاده از روز خود تا منفعت قطع کردن شبکه های کابلی خبر و خودداری از استفاده از وای فای هواپیما به نفع دور بودن از محیط کار برای بدست آوردن زمان، از نقاط مشترک این روش ها است.

به خصوص که این روش برای من راهنمایی بسیار خوبی در مورد ایمیل هایم بود. این طور به نظر می رسد که پاسخ دادن به آهستگی یک راه فوق العاده برای تحت کنترل در آوردن زمان خود است.

تمرکز فوق العاده این طور شروع می شود که چه چیزی ممکن است ناتوانی ما در عدم تمرکز را، به بهترین صورت نشان دهد و بخشی در کتاب وجود دارد که چگونه بخوانیم بدون آنکه حواسمان پرت شود. کتاب پر از نمودار های دایره ای و ماتریکس 2در 2 است که  به ما نشان می دهد چگونه فقط به یک چیز معنادار در هر زمان توجه کنیم و چرا باید این کار انجام دهیم و این گفته زاکربرگ را تکرار می کند که فقط سه چیز برای انجام دادن در روز انتخاب کنید. کتاب لارا وندرکامز[15] که خارج از زمان[16] است که اسم فرعی آن کمتر مشغول شوید و بیشتر از قبل کار انجام دهید[17]، است. در ابتدا فکر می کردم که این یک راهنمای آموزش و نسخه ای بهتر از سه تا انتخاب کن زاکربرگ باشد و آن هم بر اهمیت رهگیری تمام کارهایی که انجام می دهید تاکید دارد اما این کتاب از فعالیت های کار فراتر می رود و با مفاهیم فلسفی مدیریت زمان مواجه می شود : انجام چه چیزی را در یاد خواهیم داشت و از انجام ندادن کدام کارها تاسف خواهیم خورد؟ چگونه می توانیم با نظم باشیم ولی در عین حال با خود مهربان باشیم وقتی چیزها به وقف مراد ما نیست؟ کتاب همچنین بر اهمیت شناخت زمان های سخت و تکیه بر لحظات زیبا تاکید می کند حتی وقتی که احساس مفید بودن نداریم. وندرکام در عین حال که من را امیداوار کرد،کمی نیز شکاک کرد. اگر ما زمان خود را با تمرکز در بر روی بهره وری باز پس بگیریم ولی همچنین اجازه بدهیم که تلف بشود واقعا در مقابل هنجار های اجتماعی قرار نمیگیریم؟ ا گر انتظار می رود که شما پاسخ گوی ایمیل خود در هنگام شب باشید ولی این کار را انجام ندهید؟ اگر شما در یک خرده فروشی یا صنعت خدمات کار می کنید و کنترل خیلی کمی بر برنامه روزانه خود داشته باشید؟ و در مورد مسائل خارج از اداره مثل عدم تعادل جنسیتی که چه کسی بار مسولیت های خانگی و مراقب ها را بر عهده خواهد داشت.

مدیریت زمان مشکلی نیست که فقط کارکنان باید در مورد آن نگران باشند. این موردی است که باید توسط شرکا، کارفرمایان و سیاست گذاران جدی گرفته شود. بعضی از شرکت های گام های مفیدی را برداشته اند. آزمایشی بر روی این ناحیه، برای مثال حذف موقعیت به محض تماس و دادن دو هفته فرصت برای توجه بر روی برنامه های روزانه خود از جمله این کارهاست. فروشگاه هایی که این کار را انجام دادند ۵ ٪ افزایش در بهره وری و افزایش درآمد ۲.۹ میلیون دلاری در طول مطالعه را تجربه کردند. حجم زیادی از مشاوره مدیریت زمان موجود در بازار نشان دهنده جمله های انگیزشی، هل دادن ما به شکست دادن ناراحتی حاصل از نه گفتن در بعضی چیزها فارغ از ترس است. اگر همه ما باهم عکس العمل نشان بدهیم همراه همدیگر می توانیم هنجار جدیدی بسازیم که باعث شود همه ما شادتر زندگی کنیم. برای من این کتاب ها صرف تقویت نقل قول مری الیور شد که شما مجبور نیستید خوب باشید.

 

[1] Mary Oliver

[2] Sometimes

[3] Randi Zuckerberg

[4]  Facebook

[5] Pick Three

[6] The Pomodoro Technique,

[7] Francesco Cirillo

[8] Make Time,

[9] Jake Knapp

[10] John Zeratsky

[11] Google

[12] Hyperfocus,

[13] Chris Bailey

[14] Ted Talk

[15] Laura Vanderkam

[16] Off the Cloc

[17] Feel Less Busy While Getting More Done

موضوع این مقاله در مورد مدیریت زمان است

مقالات مرتبط

لطفا وارد پنل کاربری خود شوید :

پوشه مورد نظر را انتخاب نمایید:

افزودن پوشه جدید
اجرای عملیات